Love at sixty

That was two years ago, and I've learned that love at sixty is different from love at sixteen or thirty-six. By the time we've lived that many years, we've become scarred and careful. We're afraid of falling, knowing how easy it is to trip. Both Bill and I had suffered in relationships and experienced wounds we will carry to our graves. Love at sixty isn't about rearing children, fighting over money, in-laws, or competing for best Christmas lights on the block. It's about companionship and safety. But that doesn't mean it lacks passion. Bill taught me that blind love, generous forgiveness, and unalterable faith can transform the person you love into the person you see through your valentine-colored lenses. As my compulsions and dark family secrets began to surface, he just kept repeating, "You're wonderful; you're beautiful; I'm so lucky to have you in my life." And I started to believe him. He changed the way I see myself and showed me a new way to love. The love I feel for Bill is not jealous or worried. It's like the old hand-knit comforter on my sofa: comforting and familiar.

―― Saralee Perel, Love At Sixty Is Different


「それは2年前のことだった。そして私は60歳の恋は16歳や36歳の恋とは違うということを学んだ。それほど長い間生きている間に、私たちは傷跡を抱え慎重になってしまっている。私たちは、いとも簡単につまずくことを知っているので、つまずいて倒れるのが怖くなっているのだ。ビルも私も対人関係で痛い目にあい、死ぬまで抱えていかなければならない傷を経験している。60歳の愛は、子育て、お金や婚姻でできる親類のことでけんかをすること、または近所で一番のクリスマスイルミネーションを競うこととは関係がない。それは伴侶であることと安心感に関するものなのだ。しかし、だからと言って冷めているわけではない。ビルは、盲目の愛、惜しみなく許すこと、そして変わらぬ信頼は、自分が愛する人をバレンタイン色のレンズを通して見た人に変身させることを教えてくれたのだ。私の衝動強迫と暗い家庭の秘密が明るみに出るようになった時でも、彼はただ、『君は素晴らしい、君は美しい、人生において君が一緒にいてくれるなんて私はなんて運が良いんだ』と繰り返し言い続けた。それで私は彼を信頼し始めたのだ。彼は私の持っている自分自身の見方を変え、新しい愛し方を示してくれたのだ。私がビルに感じる愛は、嫉妬深いものでもなく不安に満ちたものでもない。それは、私のソファーの上の手編みの古いひざ掛けのように、心地よく馴染みのあるものなのだ。」

河合塾 2013年度・全統医進模試、長文読解問題より)